Update 1 november 2018
Ja, we zullen eens weer met een update beginnen. Helaas heb ik ook deze keer niet zo heel veel spannends te melden. Met mijn nieuwe baan ik kennelijk ook mijn leventje hier in wat rustiger vaarwater terecht gekomen.
Wat mijn nieuwe baan betreft ziet dat er wat mij betreft goed uit. Het is wel heel veel nieuws wat ik moet leren. Nu kan ik hier wel van alles neer gaan schrijven van wat ik moet leren maar dat zijn dan een hoop technische kreten die je ook niet wat gaan zeggen. Ik heb echter toestemming om foto’s te maken van de visboerderij en dan kan ik in de toekomst wel een beetje vertellen hoe alles in zijn werk gaat.
De werkboot is volop in gebruik. Ik heb er al een aantal rondjes mee gevaren en dat ging wel aardig goed. Het moeilijkste gedeelte van varen met een boot is het aanmeren. Je moet goed uitkomen en liefst niet met geweld tegen de kade aanvaren. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Ik heb in ieder geval al wat mogelijkheden gehad om alleen te oefenen. Op de visboerderij moet er elke dag toezicht zijn om te controleren of alles nog in orde is. Dit houdt in dat ik eens in de vier weken zaterdag en zondag moet werken. ’s Weekends werk je alleen dus dat betekend dat je alleen met de boot van de aanlegplaats naar de visboerderij moet varen. En terug. En dus ook alleen de boot vastleggen aan het ponton of kade. Dat laatste is voor mij nog steeds de grootste uitdaging. Het is allemaal gelukt maar moest er wel even van zweten.
Gelukkig kon ik afgelopen nacht nog een keer oefenen. Er kwam een voerboot met 50 ton voer voor de vissen. Ook hier moet iemand aanwezig zijn en deze keer was het mijn beurt. De verwachte aankomsttijd van de boot was vier uur ’s nachts. Dit houdt dus in dat je ’s nachts moet varen en aangezien er op zee geen straatverlichting is moet je het grootste gedeelte vertrouwen op je navigatiesysteem. Er is wel verlichting op de boot maar als je alleen maar zee ziet helpt dat niet zoveel met de oriëntatie.
Maar ook dit is weer gelukt. Ging goed, ondanks de harde wind die er stond.
Stond er nog wel even van te kijken dat de voerboot het voor elkaar kreeg om binnen een half uur 50 ton visvoer, 6000 liter diesel(voor de generator) en 1500 liter water(voor de koffie) te lossen.
Nu moet je niet gaan denken dat ik een luizenbaantje heb gevonden. Werken doe je in weer en wind. Heb al eens flink ziek op één van die ringen staan werken. Het waaide hard en ik werd door het bewegen van de ring gewoon zeeziek. De dag erna kwam de regen de hele dag met bakken uit de lucht en moesten we de hele dag met regenkleding aan het werk. Tevens is het werk regelmatig best zwaar. Sta je weer aan touwen of leidingen te trekken of moeten er ergens gewichten aan worden gehangen.
Maar tot nu toe gaan de dagen snel voorbij en geen dag is het zelfde.
Verder ben ik in alle rust een beetje aan het rommelen in en om het huis. Ik had in Nederland nog wat teksten gekocht die je op deuren of andere gladde oppervlakten kunt plakken.
Bij mij is de tekst op de badkamer deur terecht gekomen. Hier loop ik vaak langs en het ziet er wel vrolijk uit. Al zeg ik het zelf.
Ook de motor staat weer in de winterstalling. Eerst goed schoon gemaakt en laten drogen. Vervolgens is die weer in de tussenetage verdwenen. Daar ben ik weer wat aan het opruimen geweest. Alle spullen voor motor en auto liggen nu bij elkaar en aan de andere kant heb ik alles verzameld voor de kamerplanten. Ziet er nu iets opgeruimder uit.
Ook het karweitje waar ik het meest hekel aan heb is weer achter de rug. Namelijk het wisselen van de banden onder de auto. Deze keer moeten de zomerbanden er onder weg en de winterbanden moesten eronder. Ging mooi vlot. Ik heb nu een goede krik en kruissleutel en dan gaat het wel mooi vlot. Gelukkig.
Voor de verandering heb ik ook eens weer een wandeling gemaakt. Het was hier afgelopen weekend mooi rustig winterweer. Temperatuur een beetje onder nul en een lekker zonnetje erbij. Ik heb een korte wandeling over Baslia gemaakt en dat leverde toch nog een paar mooie plaatjes op. Die staan hieronder.
Als laatste nog een opmerkelijk nieuwtje wat ik laatst hier in de krant las. Althans het verbaasde mij wel enigszins. Het ging over de Volvo dealer in Haugesund die kon melden dat de auto’s met dieselmotor niet aan te slepen waren. Ze hadden nog niet eerder zoveel dieselauto’s verkocht. En ik maar denken dat niemand nog een diesel wou hebben.
Wel dat was het voor deze keer. Tot de volgende keer maar weer.