Update 21 mei 2018
Moest ik de vorige keer nog schrijven dat ik niet veel te melden had en dat het foto mapje van april nog helemaal leeg was, dan kan ik nu schrijven dat ik weer wat te melden heb en dat het fotomapje van mei ongeveer 500 foto’s bevat.
Ja, ben even op vakantie geweest. De afgelopen drie weken heb ik gedeeltelijk in Nederland en gedeeltelijk in Marokko door gebracht. Deze vakantie is het gelukt mijn grootste hobby’s te combineren. Namelijk motorrijden, wandelen en heel veel foto’s maken. In deze update vertel ik over het motor gedeelte van de vakantie. Marokko komt in de volgende update aan de beurt.
Verder ben ik nog aan de wandel geweest vandaag en zag ik nog een grote boot voorbij komen.
Maar eerst het motorrijden. Ik ben zondagmiddag 29 april met de motor naar Stavanger gereden om daar de nachtferry naar Hirtshals in Denemarken te nemen. Dit ging allemaal in mooi weer. Op de foto’s zie je de motor bij de ferry terminal staan en op de andere staat die stevig vast gesnoerd op de ferry.
Dit zijn ook de enigste foto’s die ik op de heen reis heb gemaakt. Reden hiervoor is het, mild gezegd, slechte weer op de heen reis. Twee dagen met bijna alleen regen en harde wind. De tweede dag waaide het zo hard dat ik grote moeite had om de motor op de weg te houden. Niet echt wat je noemt, lekker rijden. Gelukkig bleek de motorkleding nog steeds waterdicht zodat ik niet al te koud werd. Want ook met temperaturen van tussen de vijf en tien graden was niet echt warm te noemen. Maar goed alles overleeft en je hebt weer wat te vertellen.
Reden dat ik met de motor naar Nederland ben gegaan was een oproep die ik een tijd terug op een motorsite zag. Hier werden marathon motors en hun berijders gezocht. Ik moest even zoeken wat in dit geval een marathon motor was en dat bleken motors te zijn met een hoge kilometerstand. Liefst 100.000 of meer kilometers. Graag door de huidige eigenaar gereden. Mijn motor voldoet ongeveer aan deze criteria en in een dolle bui heb ik me zelf aangemeld. Tevens leek het me wel interessant om te zien hoe zo’n artikel gemaakt wordt. Het gevolg was dat ik me vrijdag 4 mei moest melden bij van Sleeuwen motors in Volkel. Hier zou de eigenaar van de motorzaak mijn motor nalopen samen met iemand van Moto73. Het motorblad dat schrijft over marathon motors.
Gelukkig voor mij konden ze bijna niets vinden wat niet in orde was. De schijfremmen zijn bijna aan vervanging toe kreeg ik te horen en het net vervangen balhoofdlager stond wat strak afgesteld. Verder was alles in orde. Na de keuring moest ik achter de journalist aanrijden naar een plek waar hij foto’s van mij kon maken terwijl ik voorbij kwam rijden. Volgens mij heb ik wel twintig keer de zelfde bocht moeten nemen voordat hij tevreden was. Daarna was het lunch bij hem thuis en vervolgens begon het vragen uurtje. Dit ging vooral over de historie van mij en mijn motor. Tevens wou hij nog weten of er nog speciale dingen vervangen of gerepareerd waren. Toen ik naar huis wou rijden kwamen we erachter dat de verlichting van mijn motor het niet meer deed. Oorzaak: een door gebrande zekering. Dat konden we ter plekke nog wel repareren.
De terug reis naar Noorwegen verliep beter dan de heen reis. De eerste dag ’s morgens nog een beetje regen gehad maar de rest van de tijd was het droog en zonnig weer. Het waaide nog wel wat maar dat was niets vergeleken met de heen weg. Op de terugweg heb ik de zelfde route gevolgd als de heen weg maar dan de andere kant op. Snelwegen heb ik zoveel mogelijk gemeden en ook de hele kleine tussendoor weggetjes. Ik heb hoofdzakelijk N wegen gevolgd. Op deze wegen is nog voldoende te zien en te beleven en je kunt ook nog behoorlijk kilometers maken. Tevens is de route gemakkelijk te volgen en dat is wel weer handig aangezien in nog steeds geen navigatiesysteem op de motor heb. Ik werk nog steeds met een ouderwetse routerol. Gaat nog steeds goed en je leert de wegen veel beter kennen. Bij de beide pontjes moet je als motorrijden gewoon brutaal zijn. Bij beide staat er altijd een lange rij wachtende maar het wordt geaccepteerd als je er met de motor, voorzichtig, langs rijdt. Dat scheelt elke keer minimaal een uur wachten. Ook de terug weg heb ik in ruim twee dagen gedaan. Overnacht in een hotel in Duitsland en dag twee naar Hirtshals gereden. Daar de nachtferry naar Stavanger genomen en dag drie was ik om half tien weer thuis. Heerlijk gereden. Zeker voor herhaling vatbaar.
Vandaag liep ik even door de tuin alles een beetje te contoleren toen ik ineens deze grote boot aan zag komen. Volgens mij heb ik deze wel eens eerder op de site gezet maar dit is de eerst keer dat ik hem van deze kant zie komen. Het blijft toch elke keer weer een imposant gezicht als je zo’n grote boot voorbij ziet komen. Zoals gewoonlijk kwam die boomstammen laden van de kade iets verderop.
Vorig jaar ben ik druk geweest met de Bjoaspretten. Deze is er dit jaar niet maar de gemeente verspreidt ook ieder jaar een boekje met wandelingen. In de gemeente heb je negen dorpjes en gehuchten. Ze hebben in elke plek een wandeling uitgezet die ze dan aanbevelen om te gaan lopen. Dit om de mensen in beweging te krijgen en zo hun gezondheid te bevorderen. Dit jaar wil ik proberen alle negen wandeling te gaan doen. Vandaag maar een start gemaakt met een wandeling die vanuit Vikebygd naar de Våbrekkeberg ging. Zoals gewoonlijk was de route goed gemarkeerd. Boven op de top stond weer de beroemde brievenbus met een boekje waar je je naam in kunt schrijven. Tevens staat er in het boekje een codewoord. Heb je alle codewoorden verzameld dan vormen deze een zin en die zin kun je opsturen naar de gemeente en dan doe je mee in de verloting van wat prijsjes.
Ik mag trouwens over het weer hier niet klagen. Volgsens de buren heeft het de afgelopen drie weken nauwelijks geregend en ook de vooruitzichten voor volgende week laten alleen maar mooi weer zien. Zonnig met temperaturen rond de twintig graden. Heel wat beter dan vorig jaar. Toen regende het alleen maar. Hopelijk blijft het nog een poosje mooi weer, wel net zo lekker.
Wel dat was het voor deze keer. Tot de volgende keer maar weer.