Update 29 juli 2016
Ja, het is bijna gelukt. De vorige update heb ik afgesloten met het vertellen over mijn twee projecten die ik eerst af wou hebben voor dat ik met wat anders zou beginnen. Het is bijna gelukt. Het fotoboek is af en opgestuurd. Als alles goed is komt het boek komende week. Ik ben zeer benieuwd hoe die er uit ziet. De creativiteit was op het eind een beetje weg en ook werden de foto’s een beetje veel van hetzelfde. Het kamertje schiet mooi op. Alles staat in de grondverf en nu moet ik het kozijn en de deur nog in de glansverf zetten en dan kan ik beginnen met inrichten. Het gaat dus niet hard maar het gaat wel.
Ik woon nu al weer ruim zes jaar in Noorwegen maar af en toe blijft Noorwegen me verrassen. Deze keer met behulp van mijn auto. Een poos terug bleef mijn rem linksachter hangen met als gevolg dat die gloeiend heet werd. Nu zit er tegenover de bouwmarkt een autogarage en daar kon ik afspreken dat ik hem voor werktijd af kon leveren en na mijn werktijd zou die klaar staan. De garage zou dan al wel dicht zijn maar de sleutel leggen ze dan op een wiel. Ja, dat kan nog in Noorwegen. Alles ging volgens afspraak en ik was tevreden. Het tevreden gevoel verdween ongeveer anderhalve week later toen ik er achter kwam dat de rem nog steeds warm liep. Dus maar weer terug naar de garage. Ik schrijf nu de dato VIER juli. Bij de garage aangekomen was er alles donker en hing er een handgeschreven stuk papier aan de deur dat ze in verband met vakantie gesloten waren tot en met 21 AUGUSTUS!!!!!!!!!!!!! Gooien ze de tent gewoon bijna zeven weken dicht. Zo bont heb ik het in Noorwegen nog niet mee gemaakt. Eén of twee weken wel, maar zeven.
Gelukkig zit er hier in Bjoa ook nog een autogarage niet al te ver van de handschoenengroothandel. Hier maar een afspraak gemaakt. Voor mijn werk heb ik de auto er heen gebracht en na het werk kon ik hem weer ophalen. Ja, ook hier lag de sleutel op een band. Alles ging zoals afgesproken en ik was tevreden. Het tevreden gevoel verdween echter weer na enkele dagen toen ik er achter kwam dat de rem nog steeds warm liep. Dus, maar weer terug naar de garage. Ja, nee, dat kon kloppen dat de rem nog aanliep want ze hadden er alleen naar gekeken en geconstateerd dat de rem inderdaad niet goed was en gerepareerd moest worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zo deden ze dat altijd en ze overlegden dan eerst met de klant wat er moest gebeuren. Nou, wat denk je van repareren?????? Maar goed, weer een afspraak gemaakt en deze keer werd alles gemaakt en heb ik nog niet weer gemerkt dat de rem warm liep. Tevens waren ze nog zo aardig om te melden dat er op de achterbanden niet veel profiel meer zat en dat het verstandig was om de onderkant van de auto een antiroest behandeling te geven. De aankoop van een nieuwe televisie heb ik nog maar even uitgesteld.
De auto blijft me trouwens sowieso bezig houden. Het dak van de garage is van beton en daar sijpelt en druppelt steeds water door als het regent. Niets nieuws met dat, want dat stond ook in de aankoopbrochure van het huis. Nu heb ik een poos geleden een soort betonreparatie spul op het dak gesmeerd op de plekken waar het lekte. Dit zag er allemaal goed uit en ook na een flinke regenbui zag het er nog goed uit. De auto kon dus de garage weer in en ik was tevreden. Ook hier verdween echter het tevreden gevoel weer toen het dak na een tijdje toch weer begon te lekken. Met het regenwater is er ook wat van dat betonspul mee gekomen en dat heeft vieze vlekken op mijn auto gemaakt die ik er nog niet weer afkrijg. Mooi balen dus. Maar ik geef het niet op. Ik heb nu wat ander spul op de plekken gesmeerd waar het nog lekte en er is nu nog één plek waar het regenwater door het dak sijpelt. Het is nu wachten op een dag droog weer zodat ik ook de laatste plek kan behandelen. Hopelijk blijft het dak dan een poos dicht totdat ik volgend jaar het hele dak aan ga pakken. Nu moet ik nog bedenken hoe ik die vieze plekken van de auto afkrijg.
En als we het toch over vervoermiddelen hebben. Ook de motor plaagt me al geruime tijd. Eigenlijk al sinds ik hem heb geïmporteerd vanuit Nederland. De voorband loopt namelijk steeds heel langzaam leeg. Er verdwijnt ongeveer een tiende bar per week. In Stavanger heeft een motorzaak er een keer een nieuwe binnenband opgelegd maar dat hielp niet. Na de verhuizing naar de gemeente Vindafjord heb ik na een tijdje een motorzaak in Haugesund opgezocht. Hier waren ze er snel klaar mee. Als de band niet dicht is dan zit er een gat in, en dan moet er een nieuwe binnenband in. Omdat de buitenband aardig glad begon te worden heb ik er voor alle zekerheid ook maar een nieuwe buitenband op laten leggen. Helaas, ook dit hielp niet. Vorige jaar herfst heb ik de motor naar de motorzaak gereden om hem daar in de winterstalling te laten zetten. Daar gemeld dat de band nog steeds niet dicht was en dat ze hem weer na moesten kijken. Ze hebben alles gecontroleerd, er weer een nieuwe binnenband opgelegd en de motor in de winterstalling gezet. Ik heb halverwege de winter nog een keer gebeld hoe de stand van zaken was en ik kreeg te horen dat ze alles onder controle hadden.
In april dit jaar heb ik er weer heen gebeld en gevraagd of ik volgende week woensdag of donderdag de motor op kon halen. Er werd mooi weer voorspeld en ik heb nu een dubbele garage en daar kan de motor mooi in staan. Ja, dat kan, geen probleem. Toen ik echter die woensdag de motor op wou halen werd ik bij het binnenlopen van de motorzaak meteen herkend. U komt de Africa Twin ophalen? Ja, dat klopt. Dan moet U nog even geduld hebben, de motor is nog niet helemaal klaar. Toen ze hem uit de winterstalling haalden kwamen ze er namelijk achter dat er helemaal geen lucht meer in de voorband zat. Nog steeds niet dicht dus. Ze waren nu bezig met het opleggen van een nieuw velglint en ook werd de binnenband weer vervangen. Helaas, na twee weken was ik er al weer achter. Er lekt nog steeds lucht uit de binnenband. Nu heb ik afgelopen week het voorwiel gedemonteerd en breng hem maandag naar de motorzaak. Mogen ze weer een poging doen om het probleem op te lossen. Het rare is ook nog dat als je nu wel of niet rijdt het gewoon het zelfde blijft. Vorige week zondag via Ølensvåg, Skjodastraumen en Hervik naar Skudeneshavn gereden en over Haugasund weer terug. Al met al 200 kilometer. Voor het rijden zat er 2bar in de voorband, na het rijden 2.1 en twee uur na het rijden nog 1.9. Zoek het maar uit.
Skundeneshavn is trouwens een klein havenstadje met een oude buurt met houten huisjes en smalle weggetjes. Leuk om door heen te lopen. Zelf was ik er heen gegaan om te kijken of het Annerledes Kafe nog open was. In 2012 ben ik hier ook geweest en toen kwamen we toevallig in dit café terecht. Je wordt geholpen door een gezellige oude man en je kunt er alleen koffie, thee en vers gebakken wafels krijgen. Het hele café is niet veel groter dan een doorsnee huiskamer en staan van allerlei oude meubels in. Het café bestond nog en ik heb er weer genoten van verse koffie met een wafel die gebakken wordt terwijl je wacht.
En nu we het toch over bakken hebben. Ik heb tussen de bedrijven door ook nog wat pogingen gedaan om wat lekkers te bakken. Helaas niet met veel succes. Ik heb een poging gedaan om een mandarijntjes taart te maken. Het recept trok mijn aandacht: doe zes mandarijntjes in een pan met water en kook 10 minuten. Snij ze dan door midden en haal de pitten en harde stukjes eruit en pureer alles. Voeg het toe aan de rest van de ingrediënten en doe het in een ronde bakvorm en bak 40 minuten in de oven. Zo ongeveer. Het smaakte niet zo slecht maar het was wel een hele stijve kluit. Volgens mij zat er teveel mandarijn of te weinig meel in. Het recept is nog wel voor herhaling vatbaar maar moet wel enigszins aangepast worden.
Veel minder ging het met een soort hachee die ik had gemaakt. Er moest lamsvlees in. Nu had ik wel gezien dat ik per ongeluk gezouten lamsvlees had gekocht maar dat zou volgens mij ook moeten kunnen. Nou, dus niet. Ik weet niet hoeveel kilo zout er in het vlees zat maar het was niet te eten, zo zout. Het was zelf zo zout dat ik er misselijk van werd. Zelfs samen met de aardappel puree was het nog niet te eten, zo zout. Dat spul is dus in de wc verdwenen. Gelukkig gaat niet alles mis. De visschotel was erg lekker en ook de broden uit de bakmachine lukken erg goed de laatste tijd.
Als laatste wil ik het nog even over mijn werk hebben. Volgens mij bestaat hier nog wat onduidelijkheid over. Ik heb nu een deeltijdbaan van 60 procent bij de handschoenen groothandel. Bij de bouwmarkt heb ik een deeltijdbaan van 30 procent. Die uren en tijden staan vast. Elke week weer tot volgen jaar mei. Naast die beide banen werk ik nog als boerenknecht bij twee boeren. Hier doe ik dan ’s morgens en ’s avonds de stal(voeren en melken) zodat de boeren kunnen uitslapen of een weekendje weg kunnen. Deze uren staan niet vast en die neem ik zoals het komt en past. Ik hoef dus niet meer op zoek naar een vaste baan of ander werk. Voorlopig heb ik genoeg te doen.
Wel deze update is nu al twee A4tjes lang en dat lijkt me wel genoeg. Ik heb nog wel meer te schrijven maar dat bewaar ik wel voor een volgende keer. Dan kunnen jullie ook lezen hoe het met de voorband van de motor is gegaan. Ben zelf ook zeer benieuwd. Snakkes.